جلسه سوم احکام
گل نرگس
فرهنگی/اجتماعی/علمی/ورزشی/...
نگارش در تاريخ سه شنبه 7 / 11 / 1389برچسب:, توسط En.Ali Golestani(علی گلستانی)

در دو جلسه گذشته به شک های باطل در نماز پرداختیم که 8 مورد بودند،حال به شک هایی که اعتبار ندارند که 6 مورد است اشاره می شود.شک هایی که اعتبار ندارد:1.شک بعد از محل: یعنی در اثناء نماز بعد از گذشتن محل چیزی شک کند آن را به جا آورده یا نه.(تبصره1:در آیات حمد یا سوره بایدبنابراحتیاط برگردد وآن را به قصد قربت به جا آورد. تبصره2:بعد از رکوع یا سجود اعتنانکردن به اینکه شک کندآیا ذکر واجب را باشرایط وبطور صحیح گفته یا نه. تبصره3:اگر در حال برخاستن شک کند تشهد را به جا آورده یا نه یا درحالیکه به سجده می رود شک کند رکوع را به جا آورده یا نه احتیاط واجب آن است که برگردد و به جا آورد. تبصره4:کسیکه نشسته یا خوابیده نماز می خواند هرگاه موقعیکه حمد و تسبیحات می خواند شک کند سجده یا تشهدرا به جا آورده یا نه نباید اعتنا کند،اما اگر پیش از آنکه مشغول حمدوتسبیحات شود شک کند باید به جا آورد. تبصره5:هرگاه قبل از گذشتن محل شک کند وبرگردد و به جا آورد بعد معلوم شود آن جزء را انجام داده است و بار دوم اضافه بوده،اگر رکن باشد نمازش باطل می شودو اگر رکن نباشد صحیح است."رکن:1-نیت2-تکبیره الاحرام3-قیام در موقع گفتن تکبیره الاحرام وقیام متصل به رکوع4-رکوع5-دو سجده" . تبصره6: هرگاه شک کند که سلام نماز را گفته یا نه  یا شک کند درست گفته یا نه چنانچه وارد نماز دیگری شده یا مشغول کاری شده که نماز را به هم می زند  و از حال نمازگزار  بیرون رفته باید به شک خود اعتنا نکند واگر پیش از این هاست باید برگردد وسلام را بگوید. تبصره7:هرگاه بعد از گذشتن محل شک کند و طبق دستور اعتنا نکرده وبگذرد ،بعد متوجه شود  که آن عمل مشکوک را انجام نداده  ، هرگاه وارد رکن بعد نشده باید برگردد وبه جا آورد واگر وارد رکن بعد شده نمازش صحیح است مگر آنکه آن جزء مشکوکی که ترک شده رکن باشد.) 2.شک بعد از سلام: اعتنا نکردن به شک خود بعد از سلام نماز  خواه شک مربوط به عدد رکعت های نماز باشد یا شرایط نماز مثل قبله وطهارت و یا اجزای نماز مانند رکوع وسجود. 3.شک بعد از وقت : یعنی اگر بعد از گذشتن وقت نماز شک کند که نماز را خوانده یا نه. (تبصره1:هرگاه پیش از گذشتن وقت نماز شک کند باید نماز را به جا آورد حتی اگر گمان کند نماز را خوانده کافی نیست. تبصره2: هرگاه بعد از گذشتن وقت نماز ظهر وعصر بداند فقط چهار رکعت نماز خوانده ولی نداند به نیت ظهر بوده یا عصر باید چهار رکعت نماز قضا به نیت مافی الذمه خواه ظهر یا عصر به جا آورد، اما اگر بعد از گذشتن وقت نماز مغرب و عشا بداند یکی از آن دو نماز را به جا آورده ولی نداند مغرب بوده یا عشا باید هم نماز مغرب را قضا کند و هم عشا را  

(حضرت آیت الله مکارم شیرازی)

در جلسه آینده ان شاءالله به ادامه شک هایی که اعتبار ندارد خواهیم پرداخت


javahermarket

javahermarket

javahermarket

javahermarket

javahermarket

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: